06-06-11

Alpe D'Huez (van 1 tot en met 5 juni)

Woensdag 1 juni vertrokken we om 20u richting de Franse Alpen. Na een slapeloze busrit kwamen we rond 8u aan in hotel Beyond. Na de briefing en kamerverdeling maakten we ons rustig klaar voor onze eerste kennismakingsrit.

Onze tocht begon met een 'leuke' afdaling,....:-)

De groep was vrij groot en heterogeen wat het niet altijd even eenvoudig maakte voor de begeleiders om de groep (vooral na een helling) bij elkaar te houden. De eerste col van onze fietsvierdaagse was de Col D'ornon.  Met een lengte van 11km, 1371m hoogtemeters, een gemiddeld stijgingspercentage van 5,8% en een max 8,5%, niet onmiddellijk één van de moelijkste te noemen maar zeker niet slecht als opwarmertje:-) Iedereen geraakte probleemloos boven, en dit met zo goed als een lege maag,.... Maar voor degene die dachten dat ze er vanaf waren begon het echte klimwerk pas aan de voet van ons hotel,...Doordat we nog allemaal lagen te slapen toen we aankwamen aan het hotel hadden we niet echt door dat ons hotel op de top van een skistation was gepositioneerd:-) Dit wilde zeggen dat we dagelijks een klimmetje van 7km mochten bijdoen als' dessertje',...Dit verklaarde dus de leuke afdaling in het begin van onze tocht,...:-) We reden in een klein groepje met een pittig tempo naar boven,..(1/4 check)!

Na een smakelijke maaltijd en nog een alcoholvrij slaapmutsje zocht ik mijn bedje op.

De volgende dag stond Alpe D'Huez op het programma. Deze reus is 13,2km lang, ligt op 1815m hoogtemeters, heeft  max 10,6% stijgingspercentage en een gemiddelde van 8,1%.

Ook dit jaar werden we in verschillende niveaugroepen verdeeld. Groep 4 en 3 vertrokken als eerste richting Alpe D'Huez. Wij (groep 2 en 1) reden als opwarming eerst nog een stukje van Col D'oron. Tien minuutjes na groep 3 vertrokken ook wij richting Alpe D'Huez,... Op die manier werd er vermeden dat er op de top te lang op elkaar zou moeten gewacht worden,...Een tijd kon ik niet vooropstellen omdat ik niet wist waar ik me aan kon verwachten maar ik zou ook hier proberen zo comfortabel mogelijk boven te komen. Het begin van de beklimming was vrij pittig wat helemaal anders was dan de Mont Ventoux. Ik probeerde mezelf wat te sparen want wist niet echt wat er me nog te wachten stond,.. Eenmaal de diesel in gang kwam ik in het juiste ritme. Met een tijd tussen 1u05 & 1u10 kwam ik super voldaan boven!

Eenmaal boven werd er ons een rijkelijk buffet aangeboden. Na een lekkere maaltijd en warme outfit kon de tocht naar beneden beginnen. Voor deze afdaling had ik het meeste schrik. Tim De Vilder had me in Spanje enkele nuttige tips gegeven om zo ontspannen mogelijk af te dalen. Ik begon eraan met een bang hartje,...Al bij al viel de afdaling heel goed mee. Mijn dag kon al niet meer stuk:-) Eenmaal terug in het dal kon ook nu terug de tocht naar het hotel beginnen,...(2/4 check)

S' Avonds stond er na het avondeten een Quiz op het programma. Ons groepje werd de 'D'Huez Chicks' gedoopt. We konden jammergenoeg onze derde plaats van vorig jaar niet verdedigen en eindigden op een gedeelde laatste plaats:-( Toch werd er wat afgelachen met het 'keukenwerk' van Bart en Katleen. (Insider) Ook deze keer maakten we het niet te laat. Het ironmangevoel zit er duidelijk al in,...:-)

Zaterdagmorgen maakten we ons klaar voor een iets langere tocht. De weersvoorspellingen zagen er niet goed uit waardoor de beklimming van de Galibier niet doorging. Er werd onweer verwacht op de Galibier waardoor er voor een alternatief werd gezocht.

246808_10150204700039086_528419085_7209161_1223016_n.jpgTijdens de middag stopten we op de top van een iets minder bekende (maar prachtige) col :-) Uiteindelijk werd het een super zonnige dag! Jammer dat we daardoor onze plannen hebben laten varen om de Galibier te trotseren,...:-( Toch werd het een mooie rit van een grote 100km,...(met als toetje ons klein 'colletje' 3/4: check)

De laatste dag was normaal een rustdag maar Marleen en ik wilden graag nog onze fiets van stal halen. We beslisten om vroeg te vertrekken (om de Col de Croix de fer te trotseren) want de bus vertrok om 16u richting België. Het regende wel lichtjes maar dit kon ons niet tegenhouden,...Om 8u15 vetrokken we met ons viertjes (Marleen, Chris en Achilles) richting Croix de fer. Tijdens de afdaling van ons 'dessertje' was er reeds een achterstand doordat Marleen en ik niet echt goede dalers waren. Daardoor besloten Achilles en Chris reeds te vertrekken. Marleen en ik zouden hen (als iets snellere klimmers) wel inhalen. We reden echter verkeerd waardoor we een klimmetje van 8km extra bijdeden. Deze moesten we dan nog eens afdalen om terug op de juiste weg te komen richting Croix de fer. Ondertussen bleef het maar regenen,...De frustraties groeiden. Op ongeveer 10km van de top besloten Marleen en ik rechtsomkeer te maken. Doordat we verkeerd waren gereden kwamen we in tijdsnood voor het eten en de busrit. Jammer dat we ook deze col niet op ons palmares kunnen zetten maar hij loopt niet weg zeker,...:-) Voor de laatste en vierde keer klommen we 7km naar ons hotel,...(4/4 check)

Eenmaal terug in het hotel zat iedereen doorgezakt in de zetel. Op dat moment was ik blij (niet tegenstaande het weer en de teleurstelling) dat ik nog 50km had gefietst! Moe maar voldaan wierpen we ons op een laatste pasta die ons werd aangeboden. De terugrit verliep vlekkeloos mede dankzij het halve slaappilletje dat ik van den Dave had gekregen,...

Als ik even terugblik moet ik toch eerlijk toegeven dat ik de beklimming van de Mont Ventoux een mooiere beklimming vond dan die van Alpe D'Huez.Toch kijk ik terug op een mooie stage!! Een vooral een goede voorbereiding voor mijn ironman!!

Hierbij wil ik Bart en Davy nog bedanken voor de goede zorgen en begeleidingen! Het was alweer fantastisch georganiseerd. Op naar de volgende uitdaging,....

19:54 Gepost door Flootje in training | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |